X
تبلیغات
مهندس برق کشتی

مهندس برق کشتی

زمان چیزی است که زندگی از آن ساخته شده است.

تهران - خبرگزاری ایسکانیوز : کارشناس زیست شناسی دریا گفت: در صورتی که پدیده کشند قرمز موجود در دریا سمی باشد می تواند هم برای موجودات دریایی و هم برای انسان خطر ایجاد کند،

پس از گذشت قریب یکسال از وقوع پدیدۀ زیست محیطی «کشند قرمز» که به احتمال علت آلودگی دریا و بدنبال شکوفایی فیتوپلانکتون ها در آبهای استان هرمزگان ایجاد شد و منجر به مرگ تعداد بی شماری ماهی و آبزیان خلیج فارس و دریای عمان و نیز خسارت های بسیاری به صیادان، صنعت گردشگری و محیط زیست مناطق ساحلی و دریایی گردید، هم اکنون این پدیدۀ شگفت انگیز و مخرب دریایی پس از اقامت نزدیک به یک سال در خلیج نیلگون همیشه فارس، در حال ترک محدودۀ آبهای ایران است.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه بیست و نهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh

1- معرفي
اين سيستم بين‌المللي مجموعه‌اي از تجهيزات و امكانات بكار رفته در ماهواره‌ها، ايستگاههاي زميني و همچنين شناورها مي‌باشد كه بمنظور قادر نمودن كشتي‌ها به مخابره (سريع و خودكار) در مورد وجود وضعيت‌هاي‌ اضطراري به ايستگاههاي ساحلي، مراكز تجسس و نجات (Rescue Coordination Centres) و ساير شناورها طراحي و ساخته شده است.
طبق مقرارت موجود، از مورخه 12/11/1377كليه شناورهاي باري با تناژ بيشتر از GT 300 كه در مسيرهاي بين‌المللي تردد مي‌نمايند و كليه كشتي‌هاي مسافربري مي‌بايستي سيستم فوق را توسط تجهيزات مربوطه در شناور خود بكار گيرند.
در حقيقت تجهيزات سيستم GMDSS نسل جديدي از تجهيزات مخابراتي مانند VHF ، MF و HF مي‌باشد كه امكان برقراري تماس و ارسال اطلاعات اضطراري بطور خودكار و يا با استفاده از ماهواره را علاوه بر بكارگيري تجهيزات سنتي قبلي در شناورها فراهم مي‌نمايد كه حسب ظرفيت و منطقه دريائي كه در آن فعاليت مي‌نمايد، شناور مي‌بايست به آن مجهز گردد.

2- امتيازات سيستم GMDSS
يكي از امتيازات اين سيستم در اينست كه با استقرار تجهيزات آن در شناورها ترتيباتي بوجود مي‌آيد كه در صورت وقوع وضعيت اضطراري با كمترين اقدام توسط پرسنل شناور (مثلاً با فشار يك دكمه) مسئولين مربوطه در ايستگاههاي ساحلي و مراكز تجسس و نجات و نيز شناورهاي اطراف بوسيله سيستم مخابراتي سريعاً مطلع و به اين ترتيب اقدامات تجسس و نجات در حداقل زمان ممكن ميسر مي‌گردد.
به عبارت ساده تر، با امكاناتي كه با استقرار اين سيستم در شناور بوجود مي‌آيد احتمال دريافت كمك از ساحل و ساير شناورها به مراتب بيشتر شده و بنابراين ايمني شناور تا حد بسيار زيادي افزايش خواهد يافت.
به عنوان مثال بجاي سعي در برقراري ارتباط با ساير شناورها (آنهم در زمان اضطرار كه پرسنل و مخصوصاً فرمانده شناور در درگيري شديد براي نجات شناور و مقابله با حالت اضطراري مي‌باشد) با سريع‌ترين وسيله خواهد توانست اطلاعات مربوط به اضطرار را همراه با ساير اطلاعات (نام و شماره كد بين‌المللي و معرف و موقعيت شناور، تعداد پرسنل در شناور و .... ) به مبادي ذيربط اعلام نمايد.
استفاده از تجهيزات GMDSS نه تنها باعث خواهد شد ضرورت به گوش بودن دائم فردي در كنار دستگاههاي مخابراتي تقليل يابد بلكه باعث ميشود با اطمينان بيشتر و بطور خودكار پيامهاي اضطراري دريافت و نيز با فشار يك دكمه پيامهاي اضطراري شناور خودي ارسال و مطمئن شويم كه توسط مراكز جستجو و نجات و ساير شناورها دريافت شوند.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه بیست و هشتم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh

مقدمه

سفرهای کوتاه و بلند دریایی در زمانهای گذشته جزء مخاطره آمیزترین سفرها به شمار می‌رفتند. البته همیشه طوفان و بارندگی و غرق شدن نبود که باعث نگرانی مسافران و حتی ناخداها و کارکنان کشتیها می‌شد. بلکه در بسیاری موارد سرگردان شدن کشتیها در میان آبهای بی‌انتها بود که حتی دردناکتر از غرق شدن می‌نمود. اگر چه امروزه بیشتر کشتیها به کمک وسایل الکترونیکی هدایت می‌شوند، اما در حدود هفتاد سال قبل هدایت کشتی متکی به استفاده ماهرانه از چهار نوع وسیله مربوط به این کار ، یعنی قطب نما ، زاویه یاب ، زمان سنج و سالنماهای نجومی بود.

جالب است بدانید که در دوران ما نیز دریانوردان و کارکنان کشتیها چگونگی طرز کار با این وسایل به ظاهر ابتدایی را می‌آموزند و این در حالی است که ممکن است تا پایان عمر کاری خوشدان تنها در کشتیهای پیشرفته کار کنند و هیچ نیازی به استفاده از این وسایل نداشته باشند و تنها با ابزار و امکانات پیشرفته الکترونیکی سر و کار داشته باشند.

مؤلفه‌های میدان مغناطیسی زمین

شمال مغناطیسی نقطه‌ای است در سطح کره زمین که با شمال واقعی یا همان قطب شمال فاصله دارد. جالبتر اینکه شمال مغناطیسی همواره ثابت نیست و به صورت مداوم حرکت می‌کند. اختلاف بین شمال مغناطیسی و شمال جغرافیایی را انحراف مغناطیسی می‌نامند. دریانوردان باید این اختلاف را همواره و به هنگام سفر در نظر داشته باشند و مقدار تغییر سالانه آن را نیز بدانند. سمت و جهتی که کشتی در آن مسیر در حال حرکت است را بر حسب درجه و نسبت به شمال جغرافیایی می‌سنجند. شمارش در جهت حرکت عقربه‌های ساعت و تا سیصد و شصت درجه ، یعنی یک دایره کامل ، انجام می‌پذیرد.

قطب نماها

قطب نمای ساده عقربه‌ای سوزنی دارد که همواره در جهت شمال مغناطیسی قرار می‌گیرد. طرز کار تمامی قطب نماهای مغناطیسی مخصوص استفاده در دریا ، به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حرکات کشتی در میان امواج ، تأثیری بر عملکرد آنها نداشته باشد. در دورانهای گذشته ، یعنی زمانی که کشتیها را از چوب می‌ساختند و به کمک بادبان حرکت می‌کردند قطب نماها صحبیح و دقیق و بدون اشتباه به کار می‌رفتند. اما اکنون بدنه‌های آهنی و بزرگ کشتیها در کار قطب نماهای مغناطیسی اختلال ایجاد می‌کنند! همچنینی موتورهای کشتیها با ایجاد جریان الکتریکی همین کار را انجام می‌دهند و به این دلیل است که امروزه از وسیله‌ای به نام "قطب نمای ژیروسکوپی" استفاده می‌شود. ژیروسکوپ چرخی است که روی محور خودش می‌چرخد و این عمل به صورت مداوم و به کمک یک موتور الکتریکی ادامه دارد. اگر محور ژیروسکوپ را رو به شمال تنظیم کنند، چرخ آن بدون نیاز به تصحیح حرکت ، ماهها در جهت تنظیم شده می‌چرخد.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و هفتم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
این   نوع ماهواره ها می توانند برای پیدا کردن محل کشتی ها، هواپیماها و حتی اتومبیل هایی که مجهز به نوعی دریافت کننده باشندمورد استفاده قرار گیرند. طرز کار آن هابه این ترتیب است که به طور دائم سیگنال های رادیویی به زمین می فرستند.
این سیگنال ها اطلاعاتی دارند که دریافت کننده از طریق آن ها می تواند موقیت ماهواره را پیدا نموده و با تجزیه و تحلیل آن ها سرعت و جهت حرکت ماهواره را محاسبه و زمان رسیدن سیگنال برای دریافت را تعیین نمایند.

با استفاده از این اطلاعات، دریافت کننده می تواند محل خود را روی زمین محاسبه نمایند. بعضی از این سیستم ها قادرند چند ماهواره را بطور همزمان مورد شناسایی قرار دهند تا اینکه بتوانند موقعیت دقیق تری با استفاده از اطلاعات بدست آمده،در اختیار استفاده کننده قرار دهند.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اولین ماهواره ناوبری را به نام ترانزیت در سال 1960 مورد استفاده قرار داد که این ماهواره در سال 1996 از سرویس خارج گردید.

نیروی هوایی آمریکا نیز سیستم دیگری را در مورد استفاده قرار می دهد که به آن ناو استار یا جی پی اس می گویند. این سیستم که از 24 ماهواره تشکیل شده است و بر پایه چگونگی دریافت و نوع دریافت کننده می تواند اطلاعات مکانی را از 100 متر تا کمتر از 1 سانتی متر در اختیار استفاده کنندگان قرار دهد.

سیستم دیگری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد "گلوناس" می باشد که متعلق به فدراسیون روسیه است. این سیستم نیز از 24 ماهواره تشکیل گردیده و دقتی برابر با جی پی اس در اختیار استفاده کنندگانش قرار می دهد. دیگر سیستم مورد استفاده که از 2002 شروع به پرتاب ماهواره های خود نموده، سیستم گالیله است که توسط آژانس فضایی اروپا مورد استفاده قرار خواهد گرفت

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و ششم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh

زيردريايي‌ها از شگفت‌انگيزترين اختراعات بشر هستند. طي صدها سال دريانوردان فقط مي‌توانستند روي عرشه كشتي‌ها كار كنند. اختراع زيردريايي به انسان اجازه داد تا بتواند همچون موجودات دريايي براي مدت طولاني (ماه‌ها و حتي سالها) در زير دريا زندگي كند. ما اختراع زيردريايي‌هاي پيشرفته را مديون مسابقه تسليحاتي جنگ سرد بين دو ابرقدرت شرق و غرب در قرن بيستم هستيم! دانشمندان براي ساخت و حركت دادن زيردريايي‌ها از چندقانون استفاده كردند. ما ابتدا به بررسي دو قانون مهم مي‌پردازيم:
1- قانون ارشميدس: طبق قانون ارشميدس بر هر جسم (كمي يا كاملاً) غوطه‌ور در سيال معادل وزن سيال جابجاشده نيرو وارد مي‌شود. همواره وزن جسم بطرف پائين و نيروي شناوري سيال بطرف بالا ظاهر مي‌شوند. هرگاه اين دو نيرو با هم برابر باشند (مانند كشتي روي دريا) جسم روي سيال شناور خواهد شد و اگر نيروي وزن بيشتر از نيروي شناوري سيال (مانند سنگ در آب) باشد، جسم كاملاً در سيال فرو خواهد رفت چگالي جسم به وزن بر حجم تعريف مي‌شود. هرگاه چگالي جسم از چگالي سيال (آب) بيشتر باشد، جسم در سيال فروخواهد رفت.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و ششم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh

سه حریف در مقابل هم صف آرایی می‌کنند: مار دریایی، اژدهای موجی و حلزون کاسه‌ای. کسی نمی‌داند که کدام یک از این سه جانور مکانیکی دریاها پیروز خواهد بود.
در نهایت برندۀ بزرگ این زورآزمایی بخش انرژی است. انرژی که از موج اقیانوسها به‌دست می‌آید.
طبق محاسبه شورای جهانی انرژی می‌توان ۱۵ درصد از نیاز جهانی به انرژی را از موج دریا به‌دست آورد. بعبارتی دو برابر میزان انرژی که هم اکنون در کلیه نیروگاه‌های اتمی‌در جهان تولید می‌شود.
اكنون نزدیک به ۱۰۰ سال است که دانشمندان در پی کشف و استفاده از انرژی دریا هستند، گر چه تا کنون تنها موفق به تولید برقی شده‌اند که فقط کفاف چراغ‌های علامت‌گذاری درون دریاها را می‌دهد.
اما در این میان یک استثنا وجود دارد: جزیرۀ ایسلی (Islay) در ساحل غربی اسکاتلند. اولین نیروگاه موجی جهان، لیمپت یا حلزون کاسه‌ای در این جزیره ساخته شده است. این نیروگاه ۲۵۰ کیلو واتی كه درست درکنار ساحل دریا بنا شده و برق تولیدی خود را به شبکه عمومی‌تزریق می‌کند، شامل بنای بتنی به عرض ۲۰ متر است که رو بسوی دریا قرار گرفته و در آن یک توربین نصب شده است.
این نیروگاه که ۷ سال پیش توسط شرکت ویوگن (Wavegen ) طراحی و ساخته شده، نیروی موج را تبدیل به فشار هوا می‌کند.

نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و پنجم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
کتاب فساد دربار پهلوی که در سایت فارسی موبایل.کام با فرمت جاوا منتشر شده است.

دانلود

رمز فایل : www.far30mobile.com

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه بیست و دوم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
 

در این مقاله به صورت مختصر با انواع نیروگاه هایی که در حال حاضر وجود دارند آشنا می شويد. سعی ما در این است که هر قسمت را به صورت پربارتر و مبسوط تر جمع آوری كنيم كه در این بین مساعدت شما دوستان به این امر تسریع بیشتری می بخشد. از جمله این نیروگاه ها,  نیروگاههای جزر و مدی, نیروگاههای موج, نیروگاههای مگنتو هیدرودینامیک, نیروگاههای بیوماس, نیروگاههای زباله سوز بخار, نیروگاههای گازی با سوخت خرده چوب, نیروگاههای شکافت هسته‌ای, نیروگاههای جوش (گداخت) هسته‌ای, نیروگاههای ترکیبی تولید کننده برق و انرژی حرارتی و نیروگاه تبدیل انرژی اقیانوسی  و نیروگاههای پیل سوختنی است.

 

نیروگاههای جزر و مدی

این نیروگاهها از انرژی نهفته شده در جزر و مد استفاده می‌کنند، این انرژی عبارت است از انرژی پتانسیل (انرژی نهان یا ساکن) حاصل از جابجایی عمودی توده آب ساکن و یا انرژی جنبشی وابسته به شدت جریان (انرژی جریان جزر و مدی) که هر به دلیل پدیده جزر و مد که خود ناشی از نیروهای گرانشی (جاذبه) ماه و خورشید می‌باشند، بوجود می‌آید. در بعضی از انواع این نیروگاههای از جریان آب هم در جزر و هم در مد استفاده می‌نمایند.

 

نیروگاههای موجی

این نیورگاهها از انرژی موجهای دریاها و اقیانوسها استفاده می‌کنند. این انرژی عبارت است از ، کل انرژی در یک موج که برابر با جمع انرژی پتانسیل آب جابجا شده از یک سطح بی جنبش و آرام و انرژی جنبشی ذرات آب متحرک می‌باشد. انرژی موج به نیروهای باد نسبت داده می‌شود که آن هم وابسته به انرژی خورشیدی است. این انرژی بوسیله دستگاه انرژی گیر از موج ، می‌تواند انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکتریکی نماید و از طریق کابل دریایی انرژی برق را به ساحل انتقال دهد. ژنراتورهای موجی دارای انواع شناور ، چرخ پره دار ، پارویی و توربین هوایی می‌باشند.

 

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه بیست و دوم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
ورژن ۲ بازی جدید و گرافیک بالای ماهی گیری  Bass Fishing Mania 2 محصول سال 2009 با فرمت جاوا که در سایز تصویر 128×128 , 160×128 ,220×176 , 320×240 در سایت میهن دانلود منتشر شده است.

دانلودکنید

حجم: 1.8 مگابایت

رمز: www.mihandownload.com

نوشته شده در تاريخ سه شنبه بیست و یکم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh

تحقیقاتی جالب درباره مضرات موبایل

1- آزمایش بر روی تخم مرغ

مدتی قبل، بی بی سی گزارشی از آزمایش یک تخم‌مرغ در کنار یک موبایل را منتشر کرده بود که آن تخم مرغ بعد از گذشت زمانی سفت شده بود. در عکس‌هایی که با استفاده از دوربین‌های حساس حرارتی گرفته شده است، دیده می شود که یک تخم مرغ را در مقابل یک موبایل روشن در حال صحبت کردن گذاشتند و پس از گذشت یک ساعت، تقریباً نیمی از آن سفت شده بود، زیرا عملکرد امواج مایکرویو موبایل مانند امواج مایكروویو‌های خانگی است که هم اکنون در آشپزخانه‌ها وجود دارد.

 با مشاهده این آزمایش به خوبی می توان به عمق این فاجعه و مضرات امواج موبایل برای سلامتی انسان پی برد. ببینید که این امواج با تخم مرغ چه کرد، همین کار را با سلول‌های مغز ما می‌کند.

گزارش کامل این آزمایش را می‌توانید در سایت www.ewall.eu ببینید.

2- آزمایش بر روی خرگوش

در سوئد روی یک خرگوش آزمایش جالبی انجام دادند. یک خرگوش را کنار یک موبایل گذاشتند که آن موبایل همواره روشن بود. در این مدت هم تغذیه کاملی به آن می‌دادند.

پس از 2 ماه خون و سلول‌های خرگوش را برای آزمایش به آزمایشگاه بردند و نتیجه جالب توجهی را اعلام کردند؛ آن خرگوش با ادامه این وضعیت بیشتر از یک سال زنده نمی‌ماند.

حال باید ببینیم اگر روی یک انسان چنین آزمایشی انجام دهند نتیجه چه می‌شود! اگرچه فکر نکنم کسی داوطلب این آزمایش پیدا شود.

نمونه نسبی آزمایش شده این کار برای انسان را می‌توانید در افرادی ببینید که شغلشان مرتبط با رادارهای نظامی است. آن‌ها طول عمر بسیار کمی دارند و یا بسیاری از آن‌ها در زمان سالخوردگی به بیماری هایی مبتلا می‌شوند كه در افراد عادی كمتر دیده می‌شود.

مضرات استفاده زیاد از موبایل


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه نوزدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
مدت مدیدی است که مخالفان فناوری بی سیم و دکل های مخابراتی حرف و حدیث های بسیاری در خصوص تأثیرات منفی میادین الکترومغناطیسی این فناوری زده اند و زمانی که به استهزا گرفته می شوند، دست به دامن مجامع علمی و دلایل متقن می شوند.
اکثر مخالفین تلفن همراه، نگران تأثیرات منفی میادین الکترومغناطیسی ایجاد شده بر سلامت انسان در درازمدت هستند؛ میادینی که توسط دکل های مخابراتی ایجاد می شود.
آخرین نمونه مشاهده شده آن را می توان در ماجرایی که ماه گذشته اتفاق افتاد، جست: در ساعات اولیه بامداد 14 ژوئیه امسال، یک استرالیایی 45 ساله سوار بر تانک به خیابان های سیدنی رفت و شش دکل مخابراتی را در هم کوبید.
«پترسون»، کارمند پیشین مخابرات مدعی شد که این دکل های مخابراتی سلامت او را تهدید می کنند.
معترضین تلفن همراه در انگلیس و ایرلند شمالی در سالهای اخیر با اره کردن و یا کارهای دیگر، چندین دکل مخابراتی را پایین آورده اند.
البته فقط تلفن های همراه نگران کننده نیستند. مقامات «توتنهام» لندن به دنبال تعلیق تمام فناوری های بی سیم در مدارس این منطقه هستند.
سال گذشته نیز، «فرد گیلبرت»، دانشمند برجسته و رئیس دانشگاه «لیک هد» اونتاریوی کانادا، استفاده از اینترنت وایرلس را در دانشکده اش منع کرد.
گروه هایی در سانفرانسیسکو نیز هم اکنون با «ارت لینک» و «گوگل» بر سر سامانه اینترنت بی سیم شهری در تکاپو هستند.
هم اکنون چندین دهه است که نگرانی هایی در خصوص تأثیرات منفی میادین «امواج بسیار کوتاه» ناشی از تجهیزات الکتریکی و خطوط دکل های برق به وجود آمده است.
افرادی که در کنار دکل های برق بزرگ زندگی می کنند، بیشتر در معرض این آسیب ها قرار داند و الباقی ممکن است روزانه به مدت کوتاهی از کنار این میادین عبور کنند.
اما در دهه اخیر، شک و تردید درباره مضرات تلفن همراه و دیگر فناوری های بی سیم نیز شدت گرفته است؛ فناوری هایی که به تولید فرکانس های میلیون ها بار بیشتر ولی با قدرت کمتر و به طور ممتد می پردازند.
تلفن همراه و یا دیگر دستگاه های بی سیم شما نه تنها این فرکانس های بالا را دریافت می کنند، بلکه برای فرستادن اطلاعات به تولید این فرکانس ها نیز می پردازند.
از آنجا که دستگاه همراه به سر و یا بدن شما نزدیک است، میادین ایجاد شده از سوی این دستگاه ها قوی تر از میادین دکل های مخابراتی خیابان هاست.
دانشمندان می گویند که بدن ما به طور مداوم به طور عادی پالس های الکتریکی از خود منتشر می کند.
این دسته از دانشمندان به همراه منتقدین فناوری بیسیم بر این باورند که سیگنالهای این فناوری نوین، در سیگنال های بدن انسان اختلال ایجاد می کنند.
اما صنعت مخابرات که سود هنگفتی از این موضوع می برد (و البته تعداد اندکی از دانشمندان) مصر هستند که انتشار امواج رادیویی هیچ تأثیر منفی بر سلامت انسان ندارند، مگر آنکه شدت کافی را برای وارد شدن به گوشت و ارگانیسم بدن شما را داشته باشند؛ درست به همان نحوی که مایکرویو می تواند گوشت را بپزد.
اما جالب تر آنکه وقتی تحقیقات از جانب صنایع صورت می گیرند، نتایج عمدتا از احتمال بسیار کم تأثیرات منفی امواج الکترومغناطیسی مخابراتی بر بدن انسان دارند.
هم اکنون بحث در خصوص مضرات فرکانس های بالا نظیر امواج رادیویی بسیار شدت گرفته اند.
زمانی که تلفن های همراه رواج پیدا کردند، نگرانی هایی از قبلی آنکه نگاه داشتن این دستگاه به مدت زیاد در کنار سر، می تواند موجب بروز تومور مغزی شود افزایش پیدا کرد.
برخی از تحقیقات حاکی از آن هستند که استفاده درازمدت از تلفن های همراه در بروز تومورهای مغزی به نوعی دخیل هستند.
برخی دیگر از تحقیقات نیز حاکی از خطرات استفاده کوتاه مدت تلفن همراه برای سلامت انسان دارند. تحقیقات انجام گرفته بر موشهای آزمایشگاهی نشان از آن دارد که امواج منتشره از تلفن همراه موجب اختلال در کارکرد غده تیروئید آنان شده است.
اما محققین از کمبود بودجه در آمریکا برای تحقیق درباره تأثیرات امواج الکترومغناطیسی خبر می دهند و آن را یکی از عمده ترین دلایل نرسیدن به پاسخی معقول کننده می دانند.
«ماگدا هاواس»، محقق برجسته اظهار داشت: بیشتر تحقیقاتی که صورت می گیرد یا به طور مستقیم و یا غیرمستقیم از جانب صنایع بزرگ انجام می شود و آنها می توانند انتخاب کنند که چه اطلاعاتی را در نزد عموم قرار بدهند.
وی افزود: مسلم است که آنان از انتشار نتایجی که به ضررشان باشد اجتناب می ورزند.
نوشته شده در تاريخ یکشنبه نوزدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
با آمدن رايانه هاي جديد افراد بسياري تمايل به خريد آنها پيدا مي کنند پس از خريد يک رايانه جديد و سريعتر مدل قديمي رايانه در گوشه اي انداخته ميشود .بعضي از اشخاص از رايانه هاي لپ تاپ استفاده مي کنند و مي خواهند آن را با رايانه شخصي شبکه کنند .وصل کردن دو رايانه به هم از ساده ترين مباحث شبکه به حساب مي آيد .پس از ساخت شبکه علاوه بر امکان انتقال اطلاعات از اين طريق شما مي توانيد از يک امکان لذت بخش ديگر نيز استفاده کنيد . با شبکه شدن دو رايانه شما مي توانيد بازيهاي مختلفي را تحت شبکه خانگي خودتان بازي کنيد و از آن لذت ببريد .براي شبکه کردن دو رايانه شما احتياج به سخت افزار شبکه روي هر دو سيستم و به مقدار لازم کابل شبکه داريد.بساري از مادربورد هاي جديد خودشان داراي پورت شبکه هستند .اما اگر مادربورد شما داراي سخت افزار شبکه نيست بايد کارت شبکه را براي هر دو سيستم تهيه کنيد انواع معمولي کارت هاي شبکه قيمت هاي بسيار مناسبي دارند و ...
در تمام فروشگاهها نيز پيدا مي شوند .به جز کارت شبکه شما بايد به اندازه فاصله دو رايانه کابل شبکه خريداري کنيد در موقع خريد اري کابل شبکه بايد حتما به فروشنده گوشزد کنيد که کابل را براي اتصال تنها دو رايانه مي خواهيد. اين مساله باعث مي شود که فروشنده براي نصب فيشهاي دو سر کابل رشته هاي آن را به نحو خاصي که مخصوص اتصال دو رايانه است دو رايانه است مرتب کند .
حتما مي دانيد براي شبکه کردن بيش از دو رايانه احتياج به سخت افزارهاي ديگري مثل سيستم ارتباط مرکزي يا هاب HUB نياز مي باشد .نحوه چيده شدن رشته هاي کابل شبکه براي اتصال به HUB و شبکه کردن بيش از دو رايانه متفاوت مي باشد.
پس از خريد اين وسايل حالا بايد شما کارتهاي شبکه را روي سيستم ها نصب کنيد اين کارتها معمولا با استفاده از درايورهاي خودشان به راحتي نصب مي شوند بعد از نصب کارت هاي شبکه در قسمت Network Connections ويندوز شما گزينه اي با عنوان Local Area Connections اضافه مي شود حالا کابل را به کارت هاي شبکه دو رايانه وصل کنيد و هر دو رايانه را تحت ويندوز XP روشن نماييد .در اين مرحله براي درست کردن شبکه روي گزينه MY Computer هر دو رايانه کليک راست کرده و گزينه Properties را انتخاب نماييد. حالا به قسمت Computer Name برويد هر دو رايانه بايد داراي Workgroup يکساني باشند .براي يکسان کردن آنها روي گزينه Change کليک کرده و سپس اسمي را براي Workgroup هر دو رايانه وارد نماييد.حتما دقت نماييد که Computer Name هاي هر دو رايانه بايد متفاوت باشد .
حالا روي هر دو رايانه به قسمت Network Connections برويد و روي Local Area Connections کليک کنيد و Properties را انتخاب کنيد و در پنجره باز شده دنبال خطي با عنوان Protocol TCP/internet بگرديد اين خط را انتخاب نموده و روي گزينه Properties کليک نماييد
معمولاگزينه Obtain Automatically an ip Address به عنوان پيش فرض انتخاب شده است .شما گزينه Use The Following ip Address را انتخاب کنيد ، در قسمت ip Address يکي از رايانه IP را 192.168.0.1 و در رايانه ديگر 192.168.0.2 وارد نموده ، در قسمت Subnet Mask هر دو رايانه اين مقدار را وارد نماييد : 255.255.255.0
حالا ديگر کار شبکه شدن رايانه ها تمام شده است هر دو رايانه را براي اطمينان مجددا راه اندازي کنيد .
به یاد داشته باشید که درايو ها و پوشه هايي را که مي خواهيد در هر رايانه روي شبکه قرار بگيرد را بايد Share کنيد براي اين کار :
روي درايو ها و پوشه ها کليک راست کرده و گزينه Properties را انتخاب کنيد در قسمت Sharing اين پنجره شما بايد گزينه share this folder را انتخاب کنيد .
نوشته شده در تاريخ شنبه هجدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh

گرايش مهندسي كشتي
در گرايش مهندسي كشتي علوم و فنون مربوط به اداره امور فني كشتي‌ها آموزش داده مي‌شود تا فارغ‌التحصيلان بتوانند هدايت فني كشتي‌ها را بر عهده بگيرند.

مهندسي معتمدي استاد دانشكده مهندسي دريايي دانشگاه صنعتي اميركبير در همين زمينه مي‌گويد: «مهندسان كشتي به عنوان مدير فني كشتي مسوول تعمير، نگهداري و راه‌اندازي موتور كشتي هستند و به همين دليل دانشجويان اين رشته پس از آن كه آموزش‌هاي تئوري را در مدت سه سال و نيم طي كردند، يك دوره كارآموزي 6 ماهه را بر روي كشتي‌هاي اقيانوس‌پيما در خارج از كشور در آبهاي استراليا، بنادر اروپا ، آسياي جنوب شرقي، سنگاپور، چين و كره مي‌گذرانند.

گرايش دريانوردي

هدايت و رهبري كشتي و مديريت نيروي انساني شاغل بر روي كشتي وظيفه يك مهندس دريانوردي است. به زبان ديگر مهندس دريانوردي مسووليت راه‌اندازي كشتي و هدايت آن را بر عهده دارد. به همين دليل اساتيد رشته مهندسي دريا معتقدند كه اين رشته را نبايد يكي از گرايش‌هاي مهندسي دريا به شمار آورد چرا كه يك مهندس دريا به عنوان كاپيتان كشتي مسووليت راهبري و مديريت كشتي را بر عهده دارد و حرفه‌اش يك كار فني يا مهندسي نيست.
يكي از دانشجويان رشته مهندسي دريا گرايش كشتي‌سازي در همين زمينه مي‌گويد: «دروس دانشجويان گرايش كشتي‌سازي در سه زمينه برق، مكانيك و عمران مي‌باشد. واحدهاي دانشجويان مهندسي كشتي نيز شامل مكانيك و برق مي‌شود چون آنها بايد در مورد موتور كشتي اطلاعات دقيقي به دست بياورند اما دانشجويان دريانوردي با اين كه تا حدودي مسايل فني را مي‌خوانند ولي مقدار قابل توجهي از درسهايشان ارتباطي با مسايل فني ندارد. براي مثال مطالعه آب و هوا، جغرافيا و چگونگي يافتن مسيرها از جمله درسهاي اين گرايش است كه ارتباطي با دروس رشته‌هاي مهندسي ندارد.
گفتني است كه علاوه بر آزمون سراسري، موسسه آموزش كشتيراني نيز از طريق كنكور اختصاصي خود تعدادي دانشجو در اين رشته پذيرفته و بورسيه مي‌كند كه به اين دانشجويان پس از اتمام تحصيل، گواهينامه پايان دوره دريانوردي اعطا مي شود.

گرايش مهندسي كشتي‌سازي

كشور ما يكي از بزرگترين خريداران كشتي در دنيا است و ما هر سال صدها ميليون دلار كشتي مي‌خريم كه اين كشتي‌ها شامل كشتي‌هاي عظيم 500 هزار تني كه حمل و نقل نفت را انجام مي‌دهند و كشتي‌هاي كوچكتري كه كار حمل‌ و نقل كالا را به كشورهاي ديگر بر عهده دارند، مي‌گردد. علاوه بر خريد كشتي بحث تعميرات كشتي نيز هست. در شرايط امروز اكثر كشتي‌هايي كه متعلق به ناوگان جمهوري اسلامي است در كشورهاي خارجي تعمير مي‌شود.
مهندس معتمدي در ادامه مي‌گويد: «از همين‌جا مي‌توان به اهميت گرايش مهندسي كشتي‌سازي پي برد. رشته‌اي كه به تربيت نيروهاي متخصص مورد نياز سازمانهاي دريايي به خصوص كارخانجات كشتي‌سازي مي‌پردازد. در واقع مهندس كشتي‌ساز، كشتي مي‌سازد اما دريانوردي نمي‌كند و دانشجوي اين رشته پس از گذراندن آموزشهاي تئوري ، كارآموزي خود را در كارخانجات كشتي‌سازي داخلي مي‌گذراند.
فرخ بهنام دانشجوي فوق‌ليسانس سازه كشتي دانشگاه صنعتي شريف نيز در معرفي اين رشته مي‌گويد:« مهندسي كشتي‌سازي در واقع يكي از زيرشاخه‌هاي مكانيك است و شايد به همين دليل دانشگاه صنعتي شريف اين رشته را به عنوان «مهندسي مكانيك گرايش دريا» ارائه مي‌دهد. البته بايد توجه داشت كه در دانشگاه صنعتي اميركبير كه رشته مهندسي كشتي‌سازي به عنوان يك رشته مجزا مطرح است، درسها تخصصي‌تر ارائه مي‌شود. براي مثال اگر دانشجويان رشته مكانيك گرايش دريا «ارتعاشات» را بطور عام در رشته مكانيك مي‌خوانند، دانشجويان مهندسي كشتي‌سازي «ارتعاشات در كشتي»‌ را مطالعه مي‌كنند.
مهندس موسوي‌زادگان نيز در معرفي اين رشته مي‌گويد: «مسووليت طراحي، ساخت و نظارت بر ساخت كشتي و تعميرات آن بر عهده مهندس كشتي‌سازي است.»
وي همچنين در مورد تفاوت مهندسي كشتي‌سازي و مهندسي مكانيك گرايش دريا مي‌گويد: «اين دو رشته تفاوت چنداني با يكديگر ندارند و در واقع واحدهاي هر دو رشته يكي است، فقط دانشجويان مهندسي كشتي‌سازي بطور تخصصي‌تر به مطالعه اين رشته مي‌پردازند. »

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه پانزدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
فیبرنوری چیست؟

فیبرهای نوری رشته های بلند و نازکی از شیشه بسیار خالصند که ضخامتی در حدود قطر موی انسان دارند. آنها در بسته هایی بنام کابلهای نوری کنار هم قرار داده میشوند و برای انتقال سیگنالهای نوری در فواصل دور مورد استفاده قرار میگیرند.
اگر با دقت به یک رشته فیبر نوری نگاه کنید، می بینید که از قسمتهای زیر ساخته شده :
• هسته _ هسته بخش مرکزی فیبر است که از شیشه ساخته شده و نور در این قسمت سیر میکند.

فیبرهای نوری از شیشه شفاف و خالص ساخته میشوند و با ضخامتی به نازکی یک تار موی انسان، میتوانند اطلاعات دیجیتال را در فواصل دور انتقال دهند. از آنها همچنین برای عکسبرداری پزشکی و معاینه های فنی در مهندسی مکانیک استفاده میشود.

قسمتهای مختلف یک رشته فیبر نوری
لایه روکش _ واسطه شفافی که هسته مرکزی فیبر نوری را احاطه میکند وباعث انعکاس نور به داخل هسته میشود.
روکش محافظ _ روکشی پلاستیکی که فیبر نوری در برابر رطوبت و آسیب دیدن محافظت میکند.
صدها یا هزاران عدد از این رشته های فیبر نوری بصورت بسته ای در کنار هم قرار داده میشوند که به آن کابل نوری گویند. این دسته از رشته های فیبر نوری با یک پوشش خارجی موسوم به ژاکت یا غلاف محافظت میشوند.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه پانزدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
بزرگترین شهر شناور جهان!

سفر با کشتی یکی از مسائلی است که خیلی در مورد آن صحبت نمی شود. اکثرا فکر می کنند که تمام سفرها فقط با هواپیما، قطار و از طریق جاده ها ( اتوبوس، سواری) انجام می شود، ولی باید دانست که سالانه میلیون ها نفر با کشتی و اقیانوس پیماها سفر می کنند. مانند هر سفری که پایانی دارد، سفر با کشتی هم روزی به پایان می رسد و پس از گذشت چند روز دریا نوردی و لذت بردن از دنیای آبهای آزاد و سواحل زیبا، لاجرم مسافران کشتی پا به خشکی می گذارند و به سرزمین هایشان بازمی گردند.
اما آیا امکان دارد که سفر روی آب هیچ وقت پایان نگیرد؟ جدا از مشکلات خاصی که وجود دارد(مثل دریازدگی و موارد دیگر)، واقعا برای هر کسی شگفت انگیز خواهد بود که بدون اینکه از خانه خارج شود در طول سال مرتبا به نقاط مختلف و سواحل گوناگون و زیبای این کره خاکی سفر کند. همین فکر ابتدایی موجب شکل گرفتن یک ایده برای به وجود آمدن پدیده ای متفاوت در صنعت دریانوردی شد که نهایتا به ساخت یک کشتی عظیم الجثه منجر خواهد شد. این طرح که کشتی آزادی (freedom ship)نام دارد، مانند کشتی های معمولی غول پیکر نیست؛ نه تنها بزرگتر و مجهزتر است، بلکه بیشتر شبیه یک شهر شناور است. اگر شما هم یکی از افردی هستید که به دریانوردی، در حالی که در محل زندگی تان هستید علاقه مندید، می توانید با خواندن این مطلب تصمیمتان را بگیرید


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه چهاردهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
مقاله ی موتورهای دیزل دو زمانه چگونه کار میکند توضیحی در مورد موتور های چهار زمانه است که عموما در خودروها و ماشین های باربری یافت می شود.مقاله موتور های دیزل دو زمانه چگونه کار می کند ،توضیحی در مورد موتور های کوچک دو زمانه است که در چیزهایی شبیه اره موتوری،موتور سیکلت های کوچک وجت اسکی ها یافت می شود.ترکیب تکنولوژی موتور دیزل با موتور دیزل دو زمانه غالبا نتیجه ی مطلوبی را در موتورهای دیزل بزرگ جثه که در لوکوموتیو،کشتی های بزرگ و مولدهای برق یافت می شود بوجود آورده است.
در این مقاله،ما توضیحی در مورد تکنولوژی موتورهای دیزل دوزمانه خواهیم داشت و درمورد موتورهای بزرگ جثه ای که از این تکنولوژی استفاده می کنند، خواهیم آموخت.

نحوه ی کار چرخه
اگر شما مقاله ی موتورهای دوزمانه چگونه کار می کنند را خوانده باشید ، فرا می گیرید که یک تفاوت بزرگ بین موتورهای دوزمانه و چهارزمانه در مقدار قدرتی است که موتور می تواند تولید کند.شمع درموتور دو زمانه دوبارجرقه می زند،هر کدام در هرچرخش میل لنگ،اما در موتور چهار زمانه یکبارجرقه در هر دو چرخش میل لنگ زده می شود.این بدین معنی است که موتور دوزمانه پتانسیل تولید قدرت دوبرابرازموتورچهارزمانه ی هم اندازه ی خود را داراست. مقاله ی موتور دوزمانه ،چرخه ی موتورگازوئیلی را نیز توضیح می دهد،که گاز و هوا مخلوط و با هم فشرده می شوند،که واقعا به طور کامل با نحوه ی کار موتور دوزمانه در تطابق نیست.مسئله این است که مقداری از سوخت سوزانده نشده که هر بار از سیلندر خارج می شود دوباره برای مخلوط هوا-سوخت مورد استفاده قرار گیرد.(برای جزئیات موتورهای دوزمانه چگونه کار می کنند را ببینید)
به نظر می رسد که رویه دیزل ، که در آن هوا به تنهایی فشرده می شود و سپس سوخت را مستقیما درون هوای فشرده تزریق می کنند، خیلی بهتر با چرخه دو زمانه سازگاری داشته باشد.از این رو بسیاری از تولید کنندگان موتورهای دیزل بزرگ از این رویه برای تولید موتورهایی با قدرت بالا استفاده می کنند.

شکل زیر طرح بندی نوعی از یک موتور دیزل دو زمانه را نشان می دهد

نوشته شده در تاريخ دوشنبه سیزدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
راه ها و جاده ها منابع تولید انرژی الکتریکی

نظرتان در مورد جاده ای که با جذب نور خورشید برق تولید کند چیست؟ انجمن علمی انرژی و حمل و نقل آمریکا DOT، اخیرا برای ساخت اولین پنل خورشیدی راه ها و جاده ها که بتواند با ایجاد یک شبکه انرژی برق مورد نیاز ساکنین این کره خاکی را تولید کند 100,000$ به شرکتی که طرح اولیه آن را ارایه داده است جایزه داده.

 قرار است این پنل های ذخیره کننده انرژی نور خورشید در ابعاد 4*4 متر ساخته شده و با ایجاد یک شبکه، مسیری بهینه تر نسبت به استفاده از سوخت های فسیلی برای دستیابی به انرژی الکتریکی ایجاد کند. این پنل ها در چندین لایه سطح راه ها و جاده ها را می پوشانند. بالاترین پنل که در تماس مستقیم با تابش نور خورشید قرار می گیرد دارای بیشترین ظرفیت ذخیره انرژی می باشد.

 انرژی ذخیره شده در هر پنل قادر به تولید 7.6 کیلو وات انرژی الکتریکی است. تولید این مقدار انرژی در هر روز با استفاده از این شبکه پنل های خورشیدی 7000$ هزینه دربر دارد.

 به گفته طراحان یک مجموعه شامل 1760 پنل برای پوشش یک جاده به طول 1.6 کیلومتر(معادل با یک مایل) نیاز است تا بتواند انرژی برق مورد نیاز 500 منزل را تولید کند.

 علاوه بر مزیت ذخیره انرژی، این پنل ها مجهز به چراغ های LED داخلی می باشند که می تواند در ایجاد علائم و نشانه ها در فرایند کنترل ترافیک و تردد نیز مفید باشند.

 جزئیات طرح اولیه این پروژه در حال بررسی است. اما طراحان گفته اند که این پنل ها را می توان به گونه ای ساخت که علاوه بر تامین انرژی، در زمستان با تولید حرارت از یخ زدگی جاده هم جلوگیری کنند. تصور کنید. رانندگی در جاده ای که سطح آن انرژی لازم جهت جوشاندن یک قهوه و دم کردن یک چای را فراهم کرده است، چه قدر لذت بخش است.

نوشته شده در تاريخ یکشنبه دوازدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
شما هم از دست شارژرهای مختلف دستگاه‌هایتان و سیم‌های دست و پاگیر آنها به تنگ آمده‌اید یک خبر خوب برای شما داریم.

متخصصان دانشگاه MIT که حدود یکسال است روی انتقال نیروی الکتریسیته به صورت بی‌سیم کار می‌کنند به نتایج درخشانی دست پیدا کرده‌اند.

این متخصصان توانسته‌اند در آخرین آزمایش خود یک لامپ 60 وات را از فاصله دو متری بدون اتصال فیزیکی به منبع برق روشن کنند.

با چنین پیشرفتی متخصصان پیش‌بینی می‌کنند در آینده نزدیک دستگاه‌های موبایل، پخش موسیقی، دوربین و ده‌ها وسیله دیجیتالی دیگر که شارژ آنان بزرگ‌ترین مشکل استفاده از آنها است، به راحتی و بدون اتصال به سیم شارژ شوند.

به این ترتیب انتظار می‌رود که در آینده وقتی وارد خانه، محل کار یا خودروی خود می‌شوید، عملا تمامی وسایل دیجیتالی و شارژی شما به طور خودکار شارژ شوند.
لامپ بدون سیم اختراع شد

تیمی متشکل از دپارتمان فیزیک، دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر، انستیتو نانوتکنولوژی و برخی مهندسان و دانشمندان دیگر دانشگاه MIT در این ابداع با هم همکاری داشته‌اند. این گروه نام ابداع خود را WiTricity مخفف شده وایرلس و الکتریسیته گذاشته‌اند.

ایده این طرح توسط یکی از مهندسان این طرح به نام Soljacic شکل گرفت. وی می‌گوید یک شب که صدای هشدار زنگ تلفن‌همراه را شنیدم و به دستگاه شارژر هم دسترسی نداشتم به این فکر کردم ای کاش راهی بود تا بتوان موبایلم را بدون ارتباط سیمی شارژ کنم.

متخصصان این طرح راه‌های مختلفی را برای انتقال الکتریسیته بدون اتصال فیزیکی آزموده‌اند این گروه روش پرتوافشانی الکترومغناطیس را به عنوان روش اصلی مد نظر قرار دادند که چیزی شبیه انتشار امواج رادیویی است.

با این حال این روش هر چند برای انتشار اطلاعات و دیتا مناسب است، اما برای انتشار الکترومغناطیس دشواری‌های فراوانی به همراه داشت.

متخصصان MIT می‌گویند که با استفاده از قوانین فیزیک به چنین نوآوری دست پیدا کرده‌اند. این موضوع خصوصا از آن جهت جالب است که بسیاری می‌پنداشتند
نوشته شده در تاريخ یکشنبه دوازدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
میخواهم در مورد محصولی صحبت بکنم که مدت زمانی است که وارد بازار شده و شاید در اینترنت هم مشاهده کردید. این محصول نوعی آنتن گیرنده است که به ظور عام بهش میگن دیش مخروطی یا لوله ای و دلیلش هم شباهت زیادش به لوله است.

به این عکس توجه کنید تا توضیح مختصری بدهم.

در ساخت این آنتن از تکنولوژی خیلی خاصی استفاده نشده و تقریبا از همان قانون عدسی ها که در دیشهای معمولی استفاده میشه در اینجا هم از همون پیروی میکنه اگر دقت کنید مقداری شبیه قیف می ماند و امواج پس از ورود از دهانه قیفی شکل در انتهای لوله متمرکز می شوند تا به ال ان بی برسند و...

البته این آنتن آنطور که فکر می کنید ١٠٠% جواب نداده و حالا حالاها جای کار داره به صورتی که مثلا روی جهت هاتبرد نمی توانید همان کانالهایی که با دیش ٩٠ میگیرید را دریافت کنید و تقریبا نصف کانالها را از دست می دهید ولی با توجه به اندازه و شکل ظاهرش بخصوص در ایران به درد می خورد. در حال حاضر در بازار اروپا این محصول تولید شده و حدود ١۴٠-١۵٠ یورو قیمت دارد.

اما تعدادی از دوستان و خود من به صورت امتحانی با ورق آلمینیومی این آنتن را ساخته ایم شما هم همانند عکسها با یک ورق به طول ٨۵ سانتیمتر و دهانه ورودی امواج به طول ٢۵ سانتیمتر می توانید نمونه تستی آن را بسازید فقط دقت کنید که شکل انتهای آن همانند شکل به طوری باشد که ال ان بی درون آن فیت شود و توسط یک گیره یو شکل بتوانید آن را روی یک لوله آنتن محکم پیچ کنید البته بعد از نصب این را هم بگویم نمونه دستی که من ساختم فقط توانستم 30-40 تا کانال قوی را در یافت کنم شما را نمی دانم البته هر چه لوله درازتر و دهانه گشاد تر باشد قدرت بهتر می شود حالا خودتان اگر دوست داشتید امتحان کنید.

نوشته شده در تاريخ یکشنبه دوازدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
کاربرد لیزر در ارتباط نوری

استفاده از باریکه لیزر برای ارتباط در جو به خاطر دو مزیت مهم اشتیاق زیادی برانگیخت:

:الف) اولین علت دسترسی به پهنای نوار نوسانی بزرگ لیزر است. زیرا مقدار اطلاعات قابل انتقال روی یک موج حامل متناسب با پهنای نوار آن است. فرکانس موج حامل از ناحیه میکروموج بخ ناحیه نور مرئی به اندازه 104 برابر افزایش می یابد و در نتیجه امکان استفاده از یک پهنای بزرگتر را به ما می دهد.

:ب) علت دوم طول
موج کوتاه تابش است. چون طول موج لیزر نوعا حدود 104 مرتبه کوچکتر از امواج میکرو موج است با قطر روزنه یکسان D واگرایی امواج نوری به اندازه 104 مرتبه نسبت به واگرایی امواج میکرو موج کوچکتر است. بنابراین برای دستیابی به این واگرایی آنتن یک سیستم اپتیکی می تواند به مراتب کوچکتر باشد.

اما این دو امتیاز مهم با این واقعیت خنثی می شوند که باریکه نوری تحت شرایط دید ضعیف در جو به شدت تضعیف می شود. در نتیجه استفاده از لیزرها در ارتباطات فضای باز (هدایت نشده) فقط در مورد این موارد توسعه یافته اند:

:الف) ارتباطات فضایی بین دو
ماهواره و یا بین یک ماهواره و یک ایستگاه زمینی که در یک شرایط جوی مطلوب قرار گرفته است. لیزرهایی که در این مورد استفاده می شوند عبارتند از :

Nd:YAG ( با آهنگ انتقال 109 بیت در ثانیه ) و یا CO2 با آهنگ انتقال 3*108 بیت در ثانیه ). گرچه CO2 نسبت به Nd: YAG دارای بازدهی بالاتری است و لی دارای این اشکال است که نیاز به سیستم آشکارسازی پیچیده تری دارد و طول موج آن هم به اندازه 10 مرتبه بزرگتر از طول موج Nd : YAG است.

:ب) ارتباطات بین دو نقطه در یک مسافت کوتاه مثلا انتقال اطلاعات درون یک ساختمان. برای این منظور از لیزرهای نیمرسانا استفاده می شود.

اما زمینه اصلی مورد توجه در ارتباطات نوری مبتنی بر انتقال از طریق تارهای نوری است. انتقال هدایت شده نور در تارهای نوری پدیده ای است که از سالها پیش شناخته شده است اما تارهای نوری اولیه فقط در مسافت های خیلی کوتاه مورد استفاده قرار می گرفتند مثلا کاربرد متعارف آن ها در وسایل
پزشکی برای اندوسکوپی است. بنابراین در اواخر سال 1960 تضعیف در بهترین شیشه های نوری در حدود 1000 دسی بل بر کیلومتر بود. از آن زمان پیشرفت تکنیکی شیشه و کوارتز باعث تغییر شگفت انگیز در این عدد شده است به طوری که این تضعیف برای کوارتز به 5/0 دسی بل بر کیلومتر رسیده است. این تضعیف فوق العاده کوچک آینده مهمی را برای کاربرد تارهای نوری در ارتباطات راه دور نوید می دهد

سیستم ارتباطات تارهای نوری نوعا شامل یک چشمه نور یک جفت کننده نوری مناسب برای تزریق نور به تارها و درانتها یک فوتودیود است که باز هم به تار متصل شده است. تکرار کننده شامل یک گیرنده و یک گسیلنده جدید است. چشمه نور سیستم اغلب لیزرهای نیمرسانای نا هم پیوندی دوگانه است. اخیرا طول عمر این لیزرها تا حدود 106 ساعت رسیده است. گرچه تا کنون اغلب از لیزر گالیم ارسنید GaAs استفاده شده است ولی روش بهتر استفاده از لیزرهای نا هم پیوندی است که در آنها لایه فعال ترکیبی از آلیاژ چهارگانه به صورت In1-x Gax Asy P1-y است. در این حالت لبه های P ,n پیوندگاه از ترکیب دوگانه InP تشکیل شده است و با استفاده از ترکیب y=2v2x می توان ترتیبی داد که چهار آلیاژ چهارگانه شبکه ای که با InP جور شود با انتخاب صحیح x طول موج تابش را طوری تنظیم کرد که در اطراف µm 3/1 و یا اطراف 6/1 µm واقع شود که به ترتیب مربوط به دو مینیموم جذب در تار کوارتز هستند. بسته به قطر d هسته مرکزی تار ممکن است از نوع تک مدباشد برای آهنگ انتقال متداول فعلی حدود 50 مگابیت در ثانیه معمولا از تارهای چند مدی استفاده می شود. برای آهنگ انتقال های بیشتر تارهای تک مدی مناسبتر به نظر می رسند. گیرنده معمولا یک فوتو دیود بهمنی است اگر چه ممکن است از یک دیود PIN و یک دیود تقویت کننده حالت جامد مناسب نیز استفاده کرد.

نوشته شده در تاريخ یکشنبه دوازدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
كاربرد نانو در صنایع دریایی
 قدرت دریایی هر کشور از عناصر مختلفی تشکیل می شود. این عناصر می توانند با ناوگان نظامی، ناوگان تجاری، ناوگان صیادی، ناوگان شناورهای مردمی ، مراکز آموزش دریایی و صنایع دریایی تشکیل شوند. یکی از قسمتهای مهم این قدرت دریایی، بخش صنایع دریایی است .
مقدمه :

امروزه بحث‌های بسیاری در زمینه فناوری‌نانو ، كاربردها، مزایا ودورنمای آیندة آن مطرح است. صنایع دریایی حوزة وسیعی از صنایع از قبیل ساخت كشتی؛ زیردریایی و سكوهای دریایی را شامل می‌شود كه اغلب آنها در كشور ایران نوپا هستند. فناوری‌نانو در بخش‌های مختلف صنایع دریایی كاربردهای ارزنده‌ای دارد كه می‌تواند صنایع دریایی كشور ایران را با تحول زیادی روبه‌رو كند. از طرفی شناسایی نیازهای گستردة صنایع دریایی می‌تواند بازار خوبی برای محصولات فناوری‌نانو در ایران باشد و زمینة رشد خوبی را نیز برای آن فراهم كند. در این مقاله برخی كاربردهای فناوری‌نانو در صنایع دریایی مورد ارزیابی قرار گرفته و در انتها نیز جایگاه صنایع دریایی دركشورایران آورده شده است.

قدرت دریایی هر كشور از عناصر مختلفی تشكیل می شود. این عناصر می توانند با ناوگان نظامی، ناوگان تجاری، ناوگان صیادی، ناوگان شناورهای مردمی ، مراكز آموزش دریایی و صنایع دریایی تشكیل شوند. یكی از قسمتهای مهم این قدرت دریایی، بخش صنایع دریایی است . قبل از اینكه بخواهیم درباره كاربردهای فناوری نانو در صنایع دریایی سخنی به میان آوریم؛بهتر است تا درباره چیستی این فناوری اندكی بدانیم. از نانو، بیوتكنولوژی و فناوری اطلاع رسانی به عنوان سه قلمرو علمی نام می برند كه انقلاب سوم صنعتی را شكل می دهد. از همین روست كه كشورهای در حال توسعه كه اغلب از دو انقلاب قبل جا مانده اند، می كوشند با سرمایه گذاری در این سه قلمرو، عقب ماندگی خود را جبران كنند. همان گونه كه در این گزارش می خوانید، نانوتكنولوژی كاربردهای گسترده ای در تمام حیطه های زندگی دارد و از این رو توسعه آن می تواند به بهبود و تسهیل زندگی كمك فراوان كند.

نانو مطالعه ذرات در مقیاس اتمی برای كنترل آنهاست. هدف اصلی اكثر تحقیقات نانو شكل‌ دهی تركیبات جدید یا ایجاد تغییراتی در مواد موجود است. نانو در الكترونیك ، زیست ‌شناسی ، ژنتیك ، هوانوردی و حتی در مطالعات انرژی بكار برده می‌شود.در نیم قرن گذشته شاهد حضور حدود پنج فناوری عمده بودیم، كه باعث پیشرفتهای عظیم اقتصادی در كشورهای سرمایه گذار و ایجاد فاصله شدید بین كشورهای جهان شد. در ایران بدلیل فقدان تصمیم گیری بموقع ، به این فرصتها پس از گذشت سالیان طولائی آن بها داده می‌شد ، همچون فنآوری الكترونیك و كامپیوتر در دو سه دهه گذشته كه امروزه علیرغم توانایی دانشگاهی و داشتن تجهیزات آن ،ایران هیچگونه حضور تجاری در بازارهای چند صد میلیاردی آن ندارد. فناوری نانو با طبیعت فرا رشته‌ای خود ، در آینده در برگیرنده همه فناوریهای امروزین خواهد بود و به جای رقابت با فن آوریهای موجود ، مسیر رشد آنها را در دست گرفته و آنها را بصورت «یك حرف از علم» یكپارچه خواهد كرد.
میلیونها سال است كه در طبیعت ساختارهای بسیار پیچیده با ظرافت نانومتری (ملكولی) _مثل یك درخت یا یك میكروب_ ساخته می‌شود . علم بشری اینك در آستانه چنگ اندازی به این عرصه است، تا ساختارهائی بی‌نظیر بسازد كه در طبیعت نیز یافت نمی‌شوند. فناوری نانو كاربردهای را به منصه ظهور می‌رساند كه بشر از انجام آن به كلی عاجز بوده است و پیامدهائی را در جامعه بر جا می‌گذارد كه بشر تصور آنها را هم نكرده است.

آغاز نانوتكنولوژی :

علم نانو و علوم مرتبط با آن جدید نیستند چرا كه صدها سال است كه شیمیدانان از تكنیك‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی علم نانو در كار خود استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنند كه بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شباهت به تنكنیك‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های امروزی نانو نیست. پنجره های رنگارنگ كلیساهای قرون وسطی، شمشیرهای یافت شده در حفاری های سرزمین های مسلمان همگی گویای این مطلب هستند كه بشر مدت هاست كه از برخی شگردهای این فناوری در بهینه كردن فرایندها و ساخت باكیفیت تر اشیاء بهره می برده است اما تنها به دلیل پیشرفت كم فناوری و نبود امكانات امروزی مانند میكروسكوپ نیروی اتمی، میكروسكوپ تونلی پیمایشی و غیره نتوانسته حوزه مشخصی برای این فناوری تعیین كند.
نانو تكنولوژی از یك رشته علمی خاص مشتق نمی شود. با وجودی كه نانو تكنولوژی بیشترین وجه مشترك را با علم مواد دارد، خواص اتم و ملكول شالوده بسیاری از علوم است و در نتیجه دانشمندان حوزه های علمی به آن جذب می شوند. برآورد می شود در سراسر جهان حدود 000/20 نفر در نانو تكنولوژی كار می كنند.
پیشوند نانو از كلمه یونانی به معنای كوتوله مشتق می شود. برای اولین بار ریچارد فاینمن برنده جایزه نوبل فیزیك پتانسیل نانو علم را در یك سخنرانی تكان‌ دهنده با نام «درپایین اتاقهای زیادی وجود دارد»، مطرح كرد. فاینمن اصرار داشت، كه دانشمندان ساخت وسائلی را كه برای كار در مقیاس اتمی لازم است، شروع كنند.

این موضوع مسكوت ماند، تا اینكه اریك دركسلر ندای فاینمن را شنید و یك قالب ‌كاری برای مطالعه «وسایلی كه توانایی حركت دادن اشیاء مولكولی و مكان آنها را با دقت اتمی دارند»ایجاد كرد، كه در سپتامبر 1981 در مقاله‌ای با نام«پروتئین راهی برای تولید انبوه مولكولی ایجاد می‌كند» آن را ارائه داد.دركسلر آن را با كتابی بنام «موتورهای خلقت» دنبال كرد و توسعه مفهوم نانو تكنولوژی را همانند یك كوشش علمی ادامه داد. اولین نشانه‌های ثبت ‌شده از این مفهوم نانو تكنولوژی تغییر مكان دادن اشیا مولكولی ، در سال 1989 بود، موقعی كه دانشمندی در مركز تحقیقات آلمادن IBM اتمهای منفرد گزنون را روی صفحه نیكل حركت داد، تا نام IBM را روی سطح نیكل نقش كند.
براساس برآورد شركت لاكس ریسرچ درنیوریورك، بودجه كل تحقیق و توسعه نانو تكنولوژی دولت ها و شركت ها در سراسر جهان در سال 2004 بیش از 6/8میلیارد دلار بود. نیمی از این بودجه از جانب دولت ها تأمین می شد. اما به پیش بینی لاكس ریسرچ در سال های آینده، شركت ها احتمالاً بودجه بیشتری از دولت ها صرف این علم خواهند كرد. .در خلال شش سال پیش از 2003 سرمایه گذاری در نانو تكنولوژی توسط سازمان های دولتی هفت برابر شده است. این حجم سرمایه گذاری انتظارات را به اندازه ای افزایش داده است كه شاید قابل تحقق نباشد. برخی معتقدند شركت های نانو تكنولوژی مانند حباب شركت های اینترنت در سال های اخیر از بین خواهند رفت. اما دلایلی وجود دارد كه نشان می دهد درباره مخاطرات آن گزافه گویی شده است. سرمایه گذاران خصوصی اكنون بسیار محتاط تر از دوره رونق شركت های اینترنت هستند و بیشتر پولی كه دولت ها در این زمینه اختصاص می دهند، صرف علوم پایه و فناوری هایی می شود كه تا سال ها در اختیار همگان قرارنخواهد گرفت. با این حال كیفیت برخی محصولات موجود با كاربرد نانو تكنولوژی بهبود یافته است و در چند سال آینده بر تعداد آنها افزوده خواهد شد. مثلاً با افزودن ذرات ریز نقره، بانداژ ضد سوختگی خاصیت ضد میكروبی پیدا كرده است. با اتصال ملكول های ایجاد كننده مانع به فیبر پنبه، پارچه هایی تولید شده است كه ضد لكه و بو است.

راكت های تنیس با افزودن ذرات ریز تقویت شده است. در درازمدت نانو تكنولوژی به نوآوری های بزرگتری خواهد انجامید، از جمله انواع جدید حافظه كامپیوتر، فناوری پزشكی و روش های تولید انرژی بهتر مانند سلول های خورشیدی.
طرفداران این فناوری می گویند نانو تكنولوژی به تولید انرژی پاك و تولید بدون مواد زائد و غیره خواهد انجامید. مخالفان آن معتقدند نانوتكنولوژی باعث ایجاد نوعی نظام شناسایی بین المللی و آسیب به فقرا، محیط زیست و سلامت انسان خواهد شد. به نظر می رسد هر دو گروه در مورد استدلال های خود گزافه گویی می كنند، اما به هرحال باید از نانو تكنولوژی استقبال كرد.
همچنین از فناوری نانو به عنوان«رنسانس فناوری» و«روان كننده جریان سرمایه گذاری» یاد می‌شود. ورود محصولات متكی بر این فناوری جهشی بس عظیم در رفاه و كیفیت زندگی و توانائیهای دفاعی و زیست محیطی به همراه خواهد داشت و موجب بروز جابجائیهای بزرگ اقتصادی خواهد شد. هم اكنون بخشهای دولتی و خصوصی كشورهای مختلف جهان شامل ژاپن ، آمریكا ، اتحادیه اروپا ، چین ، هند ، تایوان ، كره جنوبی ، استرالیا و روسیه در رقابتی تنگاتنگ بر سر كسب پیشتازی جهانی در لااقل یك حوزه از این فناوری به سر می‌برند.هم اكنون روی هم رفته حدود 30 كشور دنیا در زمینه فناوری نانو دارای «برنامه ملی»یا درحال تدوین آن هستند، و طی پنچ سال گذشته بودجه تحقیق و توسعه در امر فناوری نانو را به 3.5 برابر افزایش داده‌اند. كشورهای ژاپن و آمریكا نیز فناوری نانو را اولین اولویت كشور خود در زمینه فناوری اعلام كرده اند.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه دوازدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
امنیتی ، جاسوسی و سلاح ها - امنیتی جاسوسی و سلاح ها

آینده اینجاست: این ناوشکن سلطنتی زیبا و تماشایی، که جدیدترین مدل رزمناوهای کلاس Visby ارتش سوئد و اولین کشتی رادارگریز دنیا است، توسط یک موتور جت آبی بی صدا که از کامپوزیت های غیر مغناطیسی ساخته شده است به حرکت در می آید.

بنا بر برخی از گزارش ها، این رزمناوها در دریای نامساعد در فاصله بیش از 13 کیلومتر و در دریای آرام در فاصله بیش از 22 کیلومتری به صورت الکترونیکی برای رادارها قابل دسترس نیستند. هدف از شروع تولید این گونه رزمناو ها در دهه 80 میلادی، حمله به زیردریایی های بیگانه در آبهای سوئد بود.

این رزمناو به لطف بهره گیری از موتور جت آبی ساخت شرکت کامیوا (یکی از شرکت های تابعه رولز رویس) می تواند با سرعتی بالغ بر 65 کیلومتر بر ساعت در آبهای ساحلی سوئد به گشت زنی بپردازد. ماموریت این رزمناو ها پاسداری از محدوده آبی سوئد بر علیه کشتی ها و زیردریایی های مهاجم است.

اگر زمانی قصد سفر دریایی با قایق بادبانی در سواحل سوئد به سرتان زد، تماشای این رزمناوهای زیبا را هم از دست ندهید. البته هنوز تا پایان سال و ورود این کشتی ها به خدمت نیروی دریایی ارتش سوئد زمان زیادی باقی مانده است.

منبع

نوشته شده در تاريخ شنبه یازدهم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
 

شير ماهی

کوسه ماهی- بمبک

هامور


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه هشتم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh

شیر ماهی: شیر ماهی در خلیج فارس زیست و صید می شود و دارای اسکلت استخوانی است. ماهی شیر تقریباً به شکل هواپیمای جت است و رگه های عرضی تیره به مقدار کم و روی بدن ماهی مشاهده می شود و تقریباً شبیه ماهی قباد بوده اما از آن بزرگتر است.

هوور یا تن: این ماهی دارای گوشتی پرخون به رنگ شکلاتی تیره است و در بنادر خلیج فارس از آن برای تهیه ماهی سوری استفاده می کنند.

کولی: همان کوسه است که در داخل دهان دارای دندانهای مخروطی نوک تیز و بسیار برنده است. از انواع کولی می توان به انواع زیر اشاره کرد: کولی بلند، کولی بی دندان، کولی پنگ، کولی جرجور(ظاهر این کوسه نوزاد خود را در شکم پرورش داده و بعد به دریا رها می سازد).

شوریده: این ماهی که در بندرعباس موش دندان نامیده می شود در جلوفک دو دندان شبیه دندان موش دارد و رنگ بدن آن در پشت و در قسمت شکم نقره ای می باشد و پولک های آن ریز است.

حلوا: این ماهی از انواع ماهی استخوانی است که دو نوع حلوا سفید و حلوا سیاه دارد. ماهیهای حلوا عموماً در دریا زندگی کرده و وارد خلیج کوچک چابهار و خورموسی شده و تغذیه می کنند و در زمستان و اواسط پاییز به دریا می آیند.

شورت: بدن ماهی شورت نقره ای با اثرات تیره در پهلوهاست. دارای 11 تا 12 شعاع در باله پشتی است. ماهی شورت بیشتر در شن و یا روی شن و در کنار دریا زندگی می کند.

سرخو: نام دیگر این ماهی حمرو یا سبیتی است. رنگ آن قرمز متمایل به صورتی می باشد و دارای گردن ضخیم و گوشتالویی است، دهان سرخو بزرگ بوده و کوهان دارد، وزن آن به سه تا چهار کیلو هم می رسد. از انواع آن می توان به سرخوی دم سیاه، سرخوی خونی، سرخوی کم پولک و ... اشاره کرد.

شهری: رنگ این ماهی سفید مایل به زرد و دارای پولک است، لبه سرپوش آبشش نوعی از آن قرمز درخشنده است. از سخت پوستان و نرم تنان تغذیه می نماید، از انواع آن می توان به شهری خال قرمز، دراز صورت، جلادار، نوار زرد و قوزی چشم درشت اشاره کرد.

سنگسر یا دختر ناخدا: تقریباً دراز و به رنگ سفید تقریباً دراز و به رنگ سفید و مات بوده، پشت سرش مثل سنگ سفت و شکم و پهلوهایش دارای پولکهای کاملاً نقره ای است. رنگ بدن در ماهی بالغ خاکستری با جلای نقره ای می باشد.

میش ماهی یا ماهی کر(KER): ماهی درشت و بزرگی است، رنگ شکم آن تقریباً کاهی سفید و سرش بزرگ است، پولکهای نسبتاً پهنی داشته و در پشت قهوه ای رنگ و در ناحیه شکم سفید متمایل به زرد می باشد.

گاریز یا کاریز: ماهی کوچکی است به اندازه 10 تا 15 سانتیمتر یا بیشتر به وسیله مشتا Moushta یا حدر (Hadr) صید می شود.

چمن: شبیه سرخو و از نوع سرخو است. اما بزرگتر و کمرنگتر از آن است و تقریباً صورتی است.

بیاه: این ماهی بزرگ و شبیه ماهی راشگو است ولی سرش پهن تر می باشد و در بیشتر مواقع در سطح آب شناور است.

راشگو: این ماهی در آبهای گرم و ساحل شنی به مقدار خیلی کم یافت می شود ولی طرفداران بسیار دارد. پشت این ماهی سرمه ای کم رنگ و شکم آن نقره ای است. ماهی راشگو نسبتاً بزرگ و دارای گوشت لذیذی است،ضممناً خیلی زود صید می شود.

قباد: این ماهی در قسمت شکم نقره ای رنگ و در سراسر پشت سیاه می باشد و در زمره ماهیان پرطرفدار جنوب می باشد.

سچل: این ماهی را سه کله، سکله هم می نامند و معتقدند که در اصل سگ کله بوده است، رنگ آن سیاه روشن است، طول آن نیز گاهی به شصت سانتیمتر می رسد و گوشت خوشمزه ای دارد و از خانواده تن ماهیان است.

صافی یا سافی: دو نوع دارد. صافی عجمی، با رنگ سیاه (یا قهوه ای متمایل به سبز) و لکه های سفید و ماهی صافی عربی با رنگ قهوه ای روشن تا سبز و شکم نقره ای. این ماهی در ماههای تیر و مرداد و شهریور در آبهای خلیج فارس فراوان است و با گرگور صید می شود. جثه ماهی صافی کوچک است و طول بزرگترین آن به سی و پنج سانتیمتر می رسد و گوشت لذیذی دارد.

ساردین: ساردین یا حشینه یا مومغ دارای رنگ سفید است و طول آن بین 10 تا 20 سانتیمتر می باشد. پشت این ماهی متمایل به رنگ آبی، پهلوها نقره ای و بدن دراز و الستوانه ای می باشد. در بنادر و جزایر خلیج فارس این ماهی را نمک سود کرده و با آن مهیاوه تهیه می کنند.

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه هشتم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
در حال حاضر سیستم تعیین موقعیت و ردیابی در سطح جهان از کاراترین وسایل برای مدیریت بهینه ناوگان وسایل متحرک بشمار می آید که در سطح وسیعی کاربردهای نظامی و غیر نظامی دارد ، این سیستمها با اتکا به اصل تعیین موقعیت متحرک بصورت غیر لحظه¬ای یا Offline (بدون استفاده از بی سیم و شبکه مخابراتی) و لحظه¬ای یا Online (با استفاده از بی‌سیم و شبکه مخابراتی یا شبکه تلفن همراه) ، ابزار بسیار قوی برای هدایت و کنترل ناوگان تحت مدیریت می باشند .

GPS مخفف شده کلمه Global Positioning System می باشد و همانطور که از نام آن پیداست به معنی سیستم موقعیت یاب جهانی می باشد . موقعیت یابی در این سیستم با استفاده از 24 ماهواره GPS می باشد . هر کدام از این ماهواره ها در هر 12 ساعت یک بار در مدار خودشان دور زمین می گردند بطوریکه در هر نقطه از زمین 5 تا 8 ماهواره قابل رصد می باشد . گیرنده های GPS در زمین از طریق دریافت اطلاعات ارسالی از ماهواره ها و پردازش آنها موقعیت را محاسبه می نمایند‌ .
در هر نقطه از زمین با داشتن یک دستگاه گیرنده GPS می توان موقعیت جغرافیائی را از لحاظ طول ، عرض و ارتفاع دراختیار داشت که دقت این موقعیت بسته به نوع گیرندهGPS که استفاده می شود متفاوت خواهد بود . علاوه بر موقعیت جغرافیائی برخی اطلاعات دیگر نظیر ارتفاع ، سرعت و جهت حرکت و ... نیز توسط GPS ارائه می گردد .
از جمله نتایج حاصله از استقرار سیستم نظارت بر عملکرد ناوگان حمل و نقل می توان به موارد زیر اشاره نمود :
1. بالا رفتن راندمان با استفاده از گزارشات سیستم
2. جلوگیری از افزایش هزینه ها و کاهش زمان موثر عملیات ها
3. استفاده بهینه از تجهیزات موجود و افزایش کارائی بدون نیاز به افزایش تجهیزات موتوری و نیروهای انسانی جدید
4. ابزار نظارتی بسیار دقیق برای واگذاری ماشین آلات به بخش خصوصی
5. استفاده از تکنولوژی روز به جای سیستم مکانیکی و دستی قدیمی
6. کاهش هزینه سوخت و نگهداری ناوگان موتوری ( کنترل مکانیزه بر تعمیر و نگهداری به موقع خودروها )
7. تاثیر روانی بر روی پرسنل به منظور امانت داری در اجرای وظایف محوله
8. ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز از عملکرد ناوگان جهت استفاده های آتی


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه هفتم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
نوشته شده در تاريخ سه شنبه هفتم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh

--- رادارها چگونه کار می کنند ---

 

تعیین فاصله نسبت به یک جسم یا اجسام: معمولا برای اجسامی که در حرکت هستند مانند هواپیماها، کشتی‌ها، قایق‌ها و... این نوع از رادارها می‌توانند ساده یا بسیار پیشرفته باشند که انواع پیشرفته حتی می‌توانند برای مثال، نوع و مدل هواپیما را نیز شناسایی کنند.

- تعیین سرعت یک جسم متحرک

- جهت تهیه نقشه: سفینه‌های فضایی و ماهواره‌ها معمولا از این نوع رادارها جهت تهیه نقشه‌های سه بعدی از سطح سیارات و کرات دیگر استفاده می‌کنند.

رادارها برای انجام موارد یاد شده از فنون مربوط به انتشار و انعکاس امواج رادیویی بهره می‌برند.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه هفتم مهر 1388 توسط hossein rezazadeh
قالب وبلاگ